Strona główna / Korzyści dla zdrowia

Nasze wyzwanie: poprawić ludzkie zdrowie

Olej z kryla ma wiele zastosowań zdrowotnych dzięki naturalnej kompozycji kwasów omega-3, fosfolipidów, choliny i astaksantyny. Jego unikalna formuła zapewnia pełne wsparcie m. in. dla serca, mózgu, wątroby i oczu. Ostatnie badania wykazały również poprawę wyników w sporcie.

Olej z kryla ma udowodnione działanie w sporcie

Wybierz rozdział:
1. Korzyści płynące z suplementacji oleju z kryla
2. Z czego składa się olej z kryla?
3. Znaczenie kwasów omega-3 w organizmie
4. Cholina: potężny składnik odżywczy
5. Olej z kryla podnosi indeks omega-3 szybciej niż olej z ryb
6. Nowe obszary badań

    Korzyści płynące z suplementacji oleju z kryla

    Olej z kryla to coś więcej niż tylko suplement zawierający kwasy omega-3. Występujące w nim naturalnie cholina, fosfolipidy i astaksantyna otwierają zupełnie nowe, ekscytujące możliwości dla ludzkiego organizmu.

    Napędzany fosfolipidami olej z kryla Nordkrill Ultra Krill Oil powoduje, że kwasy omega-3 i cholina są znacznie szybciej wchłaniane przez nasz organizm w porówaniu z tradycyjnymi suplementami pochodzącymi z oleju z ryb.

    Olej z kryla Nordkrill jest najbardziej przebadanym na rynku

    W ciągu ostatnich 10 lat wspólnie z naszym partnerem Aker Biomarine przeprowadziliśmy badania, które bardzo dokładnie dokumentują wpływ oleju z kryla na ludzkie zdrowie oraz dowodzą jego skuteczności w podnoszeniu poziomu kwasów omega-3 i choliny. Ich pełną listę znajdziesz u dołu strony.

      Z czego składa się olej z kryla?

      1. KWASY OMEGA-3 EPA i DHA
        Niezbędne dla ludzkiego organizmu, nienasycone kwasy tłuszczowe są jednymi z najdokładniej zbadanych składników odżywczych. Mają znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie m. in. serca, oczu, wątroby i mózgu. Pomagają zadbać o stawy oraz poprawiają wygląd skóry.
      2. FOSFOLIPIDY
        Fosfolipidy ułatwiają łączenie się kwasów omega-3 z błonami komórkowymi. Dzięki nim olej z kryla stanowi znacznie efektywniejszą formę dostarczania kwasów omega-3 do organizmu niż suplementy pochodzące z oleju rybnego. 
      3. CHOLINA
        Cholina to niezbędny składnik odżywczy, który wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, wątroby oraz mięśni. Nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć jej wystarczająco dużo, dlatego powinniśmy dostarczać ją z diety.
      4. ASTAKSANTYNA
        Naturalny przeciwutleniacz, który nadaje olejowi z kryla jego charakterystyczny, czerwony kolor. Chroni również sam olej przed utlenianiem, eliminując tym samym konieczność dodawania sztucznych konserwantów.

       Znaczenie kwasów omega-3 w organizmie 

      Badanie z 2016 roku, opublikowane na łamach czasopisma Progress in Lipid Research wykazało, że 97% światowej populacji ma niewystarczającą ilosć kwasów omega-3 w organizmie. Najniższe poziomy omega-3 obserwowano w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowo-Wschodniej oraz w Afryce. Szczególnie niski poziom był zauważalny u osób, które przystosowały się do "zachodnich" nawyków żywieniowych (20).

      Olej z kryla znacząco podnosi poziom kwasów omega-3

      W innym badaniu z 2017 roku porównano dane z USA i Niemiec. Pomimo odpowiedniej wiedzy na temat korzyści zdrowotnych płynących z kwasów omega-3, 98% populacji posiadało zbyt niski ich poziom w surowicy krwi. Nie był on wystarczający dla wsparcia prawidłowej pracy serca i ochrony przed chorobami układu krążenia (21).

      Indeks Omega-3 jest miarą ilości EPA i DHA w krwinkach czerwonych. Jest bezpośrednio powiązany z ilością kwasów tłuszczowych omega-3 w sercu i pozostałych tkankach. Wynik 8% lub większy jest uważany za optymalny dla utrzymania zdrowia układu sercowo-naczyniowego, podczas gdy poziom poniżej 8% zwiększa ryzyko wystąpienia problemów kardiologicznych (22).



      Najlepszym sposobem na podniesienie Indeksu Omega-3 we krwi jest regularne spożywanie tłustych ryb (takich jak halibut łosoś, śledź i makrela) lub przyjmowanie wysokiej jakości suplementów diety o udowodnionej skuteczności w podnoszeniu wskaźnika Indeksu omega-3. Takim suplementem jest olej z kryla. 

      Cholina: potężny składnik odżywczy

      Cholina jest niezbędnym składnikiem odżywczym, potrzebnym naszemu organizmowi do wytwarzania neuroprzekaźników - istotnego elementu naszego układu nerwowego. Co ciekawe - pomaga również w wytwarzaniu samych fosfolipidów.

      Nasz organizm potrafi wyprodukować tylko niewielkie ilości choliny, dlatego jesteśmy zobligowani do pozyskiwania tego składnika odżywczego z diety. Jednakże jedno z badań dotyczących zdrowia i żywienia przeprowadzone w latach 2003-2004 wykazało, że 90% populacji spożywa niewystarczające ilości choliny (16). Badanie zostało prowadzone na społeczności amerykańskiej, jednak, biorąc pod uwagę styl życia możemy odnieść je również do warunków europejskich. 


      Cholina ma bardzo szeroki wpływ na funkcjonowanie organizmu

      W innym z badań wykazano, że cholina ma pozytywny wpływ na przepływ impulsów nerwowych, metabolizm lipidów i równowagę wodną w naszych komórkach. Co więcej, istnieje silny związek między niedoborem choliny a gromadzeniem się tłuszczu w wątrobie (16,17). Zapewnienie wystarczającej ilości choliny w diecie jest niezbędne dla utrzymania zdrowego i zrównoważonego funkcjonowania organizmu.

      Cholina zawarta w oleju Nordkrill Ultra Krill Oil występuje w naturalnej postaci fosfatydylocholiny - dokładnie takiej samej, jak w pozostałych produktach spożywczych. Wchłaniana jest przez organizm w taki sam sposób, jak w przypadku innych suplementów zawierających wyłącznie cholinę. Oznacza to, że olej z kryla to świetne rozwiązanie na zaspokojenie zapotrzebowania na nią przy jednoczesnym uzupełnieniu niedoborów kwasów omega-3. 

      Olej z kryla jest znakomitym źródłem choliny

      Olej z kryla dostarcza cholinę wraz z kwasami omega-3 i fosfolipidami, które wspierają funkcjonowanie serca, mózgu, wątroby i nie tylko!

       

       

      Olej z kryla podnosi Indeks omega-3 szybciej niż olej z ryb

      Fosfolipidy przyłączone do kwasów omega-3 w oleju z kryla pomagają w lepszej integracji komórkowej oraz wydajniejszym wykorzystaniu EPA i DHA w organizmie. W szczególności pomagają we wbudowywaniu EPA i DHA do błon krwinek czerwonych, co jest bezpośrednio skorelowane z poziomem EPA i DHA w sercu (8-10).

      Badanie przeprowadzone przez Ramprasath w 2013 (11) wykazało, że gdy podobne ilości EPA i DHA pochodzące z oleju z kryla oraz oleju z ryb podano 24 uczestnikom, podczas 4-tygodniowej próby krzyżowej - olej z kryla znacząco zwiększył poziom kwasów tłuszczowych omega 3 we krwi, a co za tym idzie Indeks Omega-3. Ta zmiana była dwukrotnie większa po suplementacji olejem z kryla w porównaniu z olejem rybnym (11).

      Fosfolipidy są także głównym składnikiem transportera kwasów omega-3 (EPA i DHA) przez barierę krew-mózg. DHA jest szczególnie ważny dla funkcjonowania, budowy i optymalnego funkcjonowania mózgu i stanowi w nim około 40% wszystkich wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania przedkliniczne wykazały, że kwasy omega 3 (szczególnie DHA) dostarczane wraz z fosfolipidami mogą prowadzić do skuteczniejszego "wbudowywania" kwasów omega-3 w mózgu (12,13). W tej dziedzinie cały czas trwają badania mające na celu ocenę, jak może to wpłynąć na ogólne funkcjonowanie mózgu i utrzymanie zdrowego układu nerwowego. 

      W 2014 roku Aker BioMarine przeprowadził badanie na 300 osobach z wysokim poziomem trójglicerydów, ważnego markera ryzyka CVD. Badanie opublikowane w Nutrition Research wykazało, że suplementacja olejem z kryla była związana z 10% redukcją poziomu trójglicerydów. EPA i DHA w oleju z kryla mogą pomóc w obniżeniu ryzyka problemów zdrowotnych związanych z układem krwionośnym (15). Fosfolipidy są również kluczową formą dostarczania kwasów omega-3 do komórek.

      Przewaga fosfolipidów

      Fosfolipidy zawarte w oleju z kryla dostarczają kwasy omega-3 i cholinę do tych części ciała, które najbardziej ich potrzebują. Wśród nich są: mózg, serce, oczy i wątroba. Zobacz na czym polega przewaga fosfolipidów!



      "Nordkrill jest zaangażowany w odkrywanie nowych sposobów, dzięki którym olej z kryla może poprawić zdrowie ludzi". 

      Piotr Krzekotowski
      CEO, Założyciel Nordkrill

      Nowe obszary badań

      Olej z kryla jest szeroko znany jako suplement dostarczający omega-3 i często rozpatrywany jako suplement nr 1 dla poprawy zdrowia serca. Jednak badania naukowe dotyczące nowych segmentów ujawniają wiele korzyści zdrowotnych - otwierając nowe, ekscytujące możliwości.

      Rola oleju z kryla w sporcie

      Ze względu na swoją rolę w układzie nerwowym, cholina może być szczególnie korzystna w przypadku sportowców. Aktywność fizyczna o wysokim poziomie intensywności stanowi wyzwanie dla funkcji komórkowych i zwiększa obciążenie naszych mięśni i stawów.

      Jeśli w organizmie znajduje się wystarczająca ilość choliny, jest on w stanie wytworzyć odpowiednią ilość neuroprzekaźników, które odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu mięśni. Badania wykazały, że maratończycy mogą skończyć bieg nawet z 40% spadkiem poziomu choliny we krwi, co może mieć wpływ na ich wydolność (18). Efekt ten może ulec zaostrzeniu, jeśli poziom choliny jest niski już na starcie wyścigu.


      Wykazano, że olej z kryla wzmacnia również markery funkcji odpornościowej, w badaniu przeprowadzonym w 2015 roku przez Da Boit i wsp., co może przynieść korzyści osobom, które regularnie wykonują intensywne ćwiczenia fizyczne (19). Ponieważ choroba może wpływać na trening i ostatecznie przekładać się na wyniki, posiadanie dobrze funkcjonującego układu odpornościowego jest ważne dla sportowców, którzy chcą poprawiać swoje rezultaty. Aker BioMarine bada obecnie rolę oleju z kryla w sporcie, aby zidentyfikować mechanizmy, dzięki którym olej z kryla może korzystnie wpływać na zwiększenie wydolności i regenerację sportowców.

      Poprawa nawilżenia i elastyczności skóry

      Aker BioMarine przeprowadził niedawno badania kliniczne w celu zbadania wpływu oleju z kryla na zdrowie skóry. Niepublikowane jeszcze dane wskazują na znaczną poprawę nawilżenia i elastyczności skóry, co może poprawić jej gładkość i miękkość. W tej dziedzinie nadal trwają badania, aby zrozumieć mechanizmy stojące za poprawą stanu skóry.

      Bibliografia

      1. Casula, M., et al., Long-term effect of high dose omega-3 fatty acid supplementation for secondary prevention of cardiovascular outcomes: A meta-analysis of randomized, placebo controlled trials [corrected]. Atheroscler Suppl, 2013. 14(2): p. 243-51.
      2. Ramprasath, V.R., et al., Enhanced increase of omega-3 index in healthy individuals with response to 4-week n-3 fatty acid supplementation from krill oil versus fish oil. Lipids Health Dis, 2013. 12(1): p. 178.
      3. Wang, C., et al., n-3 Fatty acids from fish or fish-oil supplements, but not alpha-linolenic acid, benefit cardiovascular disease outcomes in primary- and secondary-prevention studies: a systematic review. Am J Clin Nutr, 2006. 84(1): p. 5-17.
      4. Wen, Y.T., J.H. Dai, and Q. Gao, Effects of Omega-3 fatty acid on major cardiovascular events and mortality in patients with coronary heart disease: a meta-analysis of randomized controlled trials. Nutr Metab Cardiovasc Dis, 2014. 24(5): p. 470-5.
      5. Banni, S. and V. Di Marzo, Effect of dietary fat on endocannabinoids and related mediators: consequences on energy homeostasis, inflammation and mood. Mol Nutr Food Res, 2010. 54(1): p. 82-92.
      6. Calder, P.C., Marine omega-3 fatty acids and inflammatory processes: Effects, mechanisms and clinical relevance. Biochim Biophys Acta, 2015. 1851(4): p. 469-484.
      7. Cottin, S.C., T.A. Sanders, and W.L. Hall, The differential effects of EPA and DHA on cardiovascular risk factors. The Proceedings of the Nutrition Society, 2011. 70(2): p. 215-31.
      8. Harris, W.S. and C. Von Schacky, The Omega-3 Index: a new risk factor for death from coronary heart disease? Prev Med, 2004. 39(1): p. 212-20.
      9. Metcalf, R.G., et al., Relation between blood and atrial fatty acids in patients undergoing cardiac bypass surgery. The American journal of clinical nutrition, 2010. 91(3): p. 528-34.
      10. Metcalf, R.G., et al., Effects of fish-oil supplementation on myocardial fatty acids in humans. The American journal of clinical nutrition, 2007. 85(5): p. 1222-8.
      11. Ramprasath, V.R., et al., Enhanced increase of omega-3 index in healthy individuals with response to 4-week n-3 fatty acid supplementation from krill oil versus fish oil. Lipids Health Dis, 2013. 12(1): p. 178.
      12. Graf, B.A., et al., Age dependent incorporation of 14C-DHA into rat brain and body tissues after dosing various 14C-DHA-esters. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids, 2010. 83(2): p. 89-96.
      13. Liu, L., et al., Higher efficacy of dietary DHA provided as a phospholipid than as a triglyceride for brain DHA accretion in neonatal piglets. J Lipid Res, 2014. 55(3): p. 531-9.
      14. Dasgupta, S.; Bhattacharyya, D.K. Dietary effect of eicosapentaenoic acid (epa) containing soyphospholipid. J Oleo Sci 2007, 56, 563-568.
      15. Berge K, Musa-Veloso K, Harwood M, Hoem N, Burri L. Krill oil supplementation lowers serum triglycerides without increasing low-density lipoprotein cholesterol in adults with borderline high or high triglyceride levels. Nutrition research. 2014 Feb 1;34(2):126-33.
      16. Jensen, H.H.; Batres-Marquez, S.P.; Carriquiry, A.; Schalinske, K.L. Choline in the diets of the us population: Nhanes, 2003-2004. FASEB J 2007, 21, LB46.
      17. Fischer, L.M.; daCosta, K.A.; Kwock, L.; Stewart, P.W.; Lu, T.S.; Stabler, S.P.; Allen, R.H.; Zeisel, S.H. Sex and menopausal status influence human dietary requirements for the nutrient choline. Am J Clin Nutr 2007, 85, 1275-1285.
      18. von Allworden, H.N.; Horn, S.; Kahl, J.; Feldheim, W. The influence of lecithin on plasma choline concentrations in triathletes and adolescent runners during exercise. European journal of applied physiology and occupational physiology 1993, 67, 87-91.
      19. Da Boit M, Mastalurova I, Brazaite G, McGovern N, Thompson K, Gray SR. The effect of krill oil supplementation on exercise performance and markers of immune function. PloS one. 2015 Sep 25;10(9):e0139174.
      20. Stark KD, Van Elswyk ME, Higgins MR, Weatherford CA, Salem N. Global survey of the omega-3 fatty acids, docosahexaenoic acid and eicosapentaenoic acid in the blood stream of healthy adults. Progress in lipid research. 2016 Jul 31;63:132-52.
      21. Thuppal SV, Von Schacky C, Harris WS, Sherif KD, Denby N, Steinbaum SR, Haycock B, Bailey RL. Discrepancy between Knowledge and Perceptions of Dietary Omega-3 Fatty Acid Intake Compared with the Omega-3 Index. Nutrients. 2017 Aug 24;9(9):930.
      22. Harris WS, Von Schacky C. The Omega-3 Index: a new risk factor for death from coronary heart disease?. Preventive medicine. 2004 Jul 1;39(1):212-20.